Malaysia merupakan salah sebuah daripada 20 negara perdagangan terbesar di dunia dan merupakan salah sebuah pembekal terbesar dunia bagi barang-barang seperti produk berasaskan getah, produk berasaskan kelapa sawit, produk berasaskan kayu, produk elektronik dan ICT, produk automotif, tekstil, buah-buahan dan makanan, dan produk-produk petrokimia.
Aktiviti-aktiviti perdagangan dan e-dagang dikenalpasti dalam Rancangan Malaysia Ke-9 sebagai salah satu sektor penting bagi pertumbuhan ekonomi negara.
Klik di sini untuk merujuk kepada teks lengkap Rancangan Malaysia Ke-9 – Bab 9 yang menegaskan kepentingan memesatkan perdagangan beragihan.
Usaha-usaha pembangunan dalam sektor perdagangan akan terus diterajui olehKementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna.
Prestasi Perdagangan : Februari 2012 dan Januari – Februari 2012
Eksport Mengukuh pada Februari 2012
Eksport pada Februari 2012 mencatatkan pertumbuhan dua angka sebanyak 14.5% kepada RM56.87 bilion. Eksport meningkat sebanyak RM7.22 bilion berbanding RM49.65 bilion pada Februari 2011. Import meningkat 18% kepada RM46.29 bilion manakala jumlah perdagangan mengembang 16.1% kepada RM103.15 bilion berbanding Februari 2011.
Pertumbuhan positif dalam eksport dicatatkan bagi semua sektor pada bulan Februari 2012 berbanding Februari 2011. Eksport barangan perkilangan, meningkat sebanyak RM3.92 bilion, barangan galian, RM2.71 bilion dan barangan pertanian, RM450 juta.
Barangan eksport utama adalah seperti berikut:
• Barangan elektrik dan elektronik meningkat 7.8% kepada RM18.6 bilion, disumbangkan terutamanya oleh peningkatan eksport unit penstoran mesin pemprosesan data automatik serta kelengkapan dan peralatan telekomunikasi;
• Gas asli cecair (↑36.1% kepada RM4.57 bilion);
• Minyak sawit (↑7.9% kepada RM4.5 bilion);
• Kimia dan bahan kimia (↑10.2% kepada RM4.08 bilion); dan
• Petroleum mentah (↑48.3% kepada RM3.53 bilion).
Barangan lain yang mencatatkan peningkatan yang ketara dalam eksport adalah jentera, perkakasan dan peralatan, (↑35.9%), barangan getah, (↑25.8%), barangan kayu, (↑35.2%) dan barangan makanan, (↑23.1%).
Prestasi eksport Malaysia pada Februari 2012 adalah setanding dengan negara-negara lain di rantau ini yang turut mencatatkan pertumbuhan dua angka, iaitu Singapura, Republik Korea (ROK), Republik Rakyat China (RRC), Hong Kong SAR dan Taiwan.
Eksport pada Februari 2012 mencatatkan pertumbuhan dua angka sebanyak 14.5% kepada RM56.87 bilion. Eksport meningkat sebanyak RM7.22 bilion berbanding RM49.65 bilion pada Februari 2011. Import meningkat 18% kepada RM46.29 bilion manakala jumlah perdagangan mengembang 16.1% kepada RM103.15 bilion berbanding Februari 2011.
Pertumbuhan positif dalam eksport dicatatkan bagi semua sektor pada bulan Februari 2012 berbanding Februari 2011. Eksport barangan perkilangan, meningkat sebanyak RM3.92 bilion, barangan galian, RM2.71 bilion dan barangan pertanian, RM450 juta.
Barangan eksport utama adalah seperti berikut:
• Barangan elektrik dan elektronik meningkat 7.8% kepada RM18.6 bilion, disumbangkan terutamanya oleh peningkatan eksport unit penstoran mesin pemprosesan data automatik serta kelengkapan dan peralatan telekomunikasi;
• Gas asli cecair (↑36.1% kepada RM4.57 bilion);
• Minyak sawit (↑7.9% kepada RM4.5 bilion);
• Kimia dan bahan kimia (↑10.2% kepada RM4.08 bilion); dan
• Petroleum mentah (↑48.3% kepada RM3.53 bilion).
Barangan lain yang mencatatkan peningkatan yang ketara dalam eksport adalah jentera, perkakasan dan peralatan, (↑35.9%), barangan getah, (↑25.8%), barangan kayu, (↑35.2%) dan barangan makanan, (↑23.1%).
Prestasi eksport Malaysia pada Februari 2012 adalah setanding dengan negara-negara lain di rantau ini yang turut mencatatkan pertumbuhan dua angka, iaitu Singapura, Republik Korea (ROK), Republik Rakyat China (RRC), Hong Kong SAR dan Taiwan.
Mengenai MATRADE
Visi
Menempatkan Malaysia sebagai Negara Perdagangan Global yang Kompetitif
Misi
Misi MATRADE adalah untuk membangun dan menggalakkan eksport Malaysia ke dunia dan fungsi-fungsinya adalah:Mempromosikan Enterpris Malaysia ke Pasaran Dunia
- Untuk mempromosi, membantu dan membangunkan perdagangan luar Malaysia dengan memberi penekanan ke atas eksport produk perkilangan dan separa kilang serta menjalankan import secara terpilih;
- Untuk merangka dan melaksanakan satu strategi pemasaran eksport negara bagi menggalakkan eksport produk terkilang dan separa kilang;
- Untuk menjalankan perisikan komersial dan penyelidikan pasaran serta mewujudkan satu pangkalan data maklumat yang komprehensif bagi peningkatan dan pembangunan perdagangan;
- Untuk mengelolakan program-program latihan bagi meningkatkan kemahiran pengeksport Malaysia dalam pemasaran antarabangsa;
- Untuk meningkatkan dan melindungi kepentingan-kepentingan perdagangan antarabangsa Malaysia di luar negara;
- Untuk mewakili Malaysia di mana-mana forum antarabangsa yang berkaitan dengan perdagangan;
- Untuk membangun, mempromosi, memudahkan dan membantu dalam perkhidmatan yang berkaitan dengan perdagangan; dan
- Untuk menasihati Kerajaan tentang perkara-perkara yang mempengaruhi atau sebarang cara yang berkaitan dengan perdagangan dan bertindak sebagai ejen kepada Kerajaan atau seseorang individu, badan atau organisasi mengenai perkara tersebut.
Objektif
Objektif-objektif MATRADE adalah:- Untuk menaikkan profil pengeksport Malaysia di pasaran luar negara;
- Untuk menyebarkan maklumat dan risikan pasaran yang terkini dan relevan supaya syarikat-syarikat Malaysia mampu bersaing dalam pasaran asing;
- Untuk memperkenalkan syarikat-syarikat Malaysia kepada pengimport asing yang mencari pembekal dari Malaysia; dan
- Untuk menjalankan aktiviti-aktiviti mempromosi barangan eksport dan perkhidmatan Malaysia ke pasaran luar negara.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan